Friday 22 May 2015

XPDC MURUD 2015 : PART 1 *28/4- 4/5/2015* {BA'KALALAN - BARIO}

Assalamualaikum dan Salam 1 Malaysia....

Emmm...tiba-tiba tak tahu nak start dari mana..hahaha

Entry kali ini adalah mengenai XPDC saya bersama kawan-kawan menuju ke Gunung Murud (aka as the Holy Mountain, Kelabit Highlands). Perjalanan kami menuju ke Gunung Murud adalah melalui Ba'Kalalan - Bario. Terdapat jg laluan Bario - Ba'kalalan di mana bergantung kepada penganjur. Emm, mcm formal pula yer..hehe

Sebenarnya sy pun tak menyangka akan turut join XPDC ini tetapi hati ini bermonolog, "Dearr better join this trip, bila lagi nak ke Sarawak ni. This is the time ok.."..Opss..terover pula kan..hahaha
Berbalik kpd cerita XPDC ini. Bila sudah join trip ini dapat kenal dgn orang yang hebat&power bertenaga, sudah conquer G7, G12, G apa2 la kan..Fuhh, tetiba excited pula kan..hahha
Antara mrk yg hebat2 itu termasuklah:-

1) Abg Sham Castello ( dibantu oleh penasihat tercinta aka wife tersayang, K.Syida..hehe)
2) Uncle Bear (aka Uncle Bear Runner)
3) Abg Zul
9) Rad
10) Efie
11) Yaya

Bagi entry kali ini, sy akan bahagikan kepada 3 part kerana begitu banyak yg ingin dikongsi bersama-sama semua. Gambar-gambar yg akan sy kongsi jg sangat menarik&berbaloi menunggu part seterusnya..Hehehe

TENTATIF PROGRAM

Tentatif program tersebut hanyalah ramalan saja&ianya berubah mengikut keadaan. Secara general, disertakan laluan ke Gunung Murud.

General info about Mount Murud:-

For more info, kindly visit the mentioned website:
Sebelum itu, belanja video cikit utk semua yer..huhuhu
( or U can Click here also..^^v  )

*28 April 2015 (Tuesday)*

• Flight : KL - Miri
  • Stay at Miri Trail Guesthouse@Inn (Nearby Miri Airport)
  • Having dinner at Muara Restaurant (Nasi Lalapan), Miri Town

Pada 28 April 2015, kami semua berkumpul di Airport Miri. Jadual penerbangan kami tidak sama, ada yg sudah sampai awal (Hafiz, Mongkut&Tumang), diikuti penerbangan seterusnya jam 4;45PM (Abg Sham, Uncle, Leong, Abg Zul, Maria, Efie&Rad) & terakhir Hamdan. Hehe..

Penginapan kami di Miri Trail Guesthouse, berdekatan dengan Airport Miri sahaja, anda TIDAK PERLU NAIK TEKSI. Berjalan kaki lebih kurang 10 minit sahaja, sangat dekat (jikalau berlari 5 minit sampai..hehe). Ini dia tempat penginapan kami. hehe

Perut sudah berbunyi-bunyi meminta untuk diisi, so kami sepakat ke Bandar Miri mencari makanan dengan menaiki teksi. Muara Restaurant menjadi pilihan hati. Restaurant ini glamour dengan Nasi Lalapan di mana setahu sy hanya di Sarawak sahaja ianya dijual. Nasi Lalapan ini menjadi sasaran kami. Terdapat banyak pilihan Lalapan ini iaitu Lalapan Sotong, ayam, daging, ikan&lain2, anda boleh memilih yg berkenan. Ini gambar kami semua yer yg sudah kekenyangaan..Alhamdulillah.

Kemudian, kami semua pulang ke rumah penginapan. Keesokan hari perlu berkejar menaiki MASwings Aircraft ke Ba'kalalan. Word "Ba'kalalan" ini mengelirukan sy jg sebenarnya, di Miri Airport, dinyatakan "Ba'kalalan" tapi kebiasaannya digunakan "Ba'kelalan", mana2 sj boleh digunakan.

*29 April 2015 (Wednesday)*
  • 9.05am: MAS Wings flight to Ba’kalalan. Transit at Lawas Airport then continue to Ba’kalalan Airport.
  • Stay at Apple Lodge.
  • Jejalan at Long Midang, Kalimantan – Long Bawan, Kalimantan (4wheel). Having lunch there.
  • Evening: Ba’kalalan Hill Viewpoint (1.51km): Guide is Gokang.
  • Source: FB Dan..Hehe

Morninggg...Kami semua bersiap&berkemas untuk ke Ba'kalalan. Date ini cukup menyedihkan sy coz otw turun tangga, tetiba sy rasa spt pelik pula dgn kasut yg dipakai. Kasut trsebut sy beli 2nd hand sj tpi tak menyangka begitu pula kualitinya. Ini adalah kali pertama sy pakai kasut trsebut. Belum start trekking, jadi begini pula tpi sy bersyukur coz ianya berlaku sebelum trekking, dpt plan B iaitu mencari KASUT GETAH aka KASUT ADIDAS KAMPUNG. Sy share pic kasut ini juz nak kawan2 semua lebih hati2 bila beli kasut 2nd hand yer terutamanya bila join trip yag memakan masa berhari-hari. Ini kasut trsebut:-

Photo courtesy of Uncle Bear

Ok la, tutup citer kasut itu. Nak sambung cerita trip kami lagi happy..hehe..
Kami semua breakfast di kedai makan berdekatan dengan Miri Trail Gueshouse ini, turun tangga terus sampai yer.."Mee Kolok" menjadi pilihan hati. Ini 1st time sy makan mee ni, sedap&sangat kenyang..

Selepas itu, kami terus ke Airport Miri. Sekarang sesi menimbang berat badan yer sebelum menaiki MASwings Aircraft. How much is your weight??...Huhuhu

Then, posing time...Hehehe

Posing lagi sementara menunggu gate open..

Selepas itu, kami semua berjalan menuruni tangga menunggu kebenaran untuk menaiki MASwings. Ini gelagat2 kami yer..Terlebih excited tuu..Hehehe

Then, kami semua berjalan ke luar menuju ke MASwings..Here we comeee..hohoho

Miri Airport to Ba'Kalalan (Short Take Off & Landing at Lawas Airport)
Sekarang, bergambar dalam MASwings pula yer..huhuuhu

The Pilot on the duty..

Kami semua transit di Lawas Airport sebentar...So, posing lagi jawabnyer..hehhe

Perjalanan diteruskan menuju ke Ba'kalalan Airport...Pemandangan dari atas sememangnya sangat cantik...

Cantikk kan...Around 45 minit kami sampai ke Ba'kalalan Airport..View sangat cantik..Suasana sana best jg, tenang saja..

Ba'Kelalan's info:

"Ba' kelalan is trategically located 152KM from Lawas town and 4KM from the border with Kalimantan, Indonesia, making the settlement easiest point of access for visits to Kayan Mentarang national Park in Krayan, Kalimantan. It has flight connection from Miri/lawas using DHC6-400 19-seater Twin Otter aircraft. Ba' kelalan too has a nine-hole natural golf course."

"According to Nelson, Ba' Kelalan is a 'heaven' for culture, adventure and nature (CAN). As such the people should prepare themselves well for VMY (Visit Malaysia Year) and beyond. CAN are all there for nature lovers, trekking and Merarap hotspring, a two-hour drive from Lawas Town, is very popular among visitors from Brunei, Japan and Korea. The hotspring is believed to have some medicinal properties." Nelson said when contacted by The Borneo Post yesterday.

"Ba' Kelalan holds many other attractions like endemic species of animals and flowers besides mysteries surrounding ancient cultural sites such as stone megaliths and burial grounds besides the tragic death of its assemblyman, Datuk Dr Judson Sakai Tagal and all six others in a helicopter crash in July 2004 at the foot of Murud, and the disappearance of Swiss environmentalist Bruno Manser at Batu Lawi."

Welcome to Ba'kalalan dear..hehe

Kami menginap di Apple Lodge. General info mengenai Apple Lodge: "Former pastor first to run homestay in Ba kelalan." (Click here dear)

Sekitar Apple Lodge..

Siapa ketua bilik, sila register nama anda yer..Hohoho
Selepas meletakkan barang-barang ke dalam bilik, Gokang as our guide memberikan briefing tentang perjalanan kami keesokan harinya. Setelah berbincang, kami sepakat untuk berkunjung ke Kalimantan pada waktu tengah hari. Tak terfikir akan ke sana, rezeki ni..Hehehe

Belanja gambo abg guide (Gokang) & abg porter yg pemalu yer (Mutang)..Hehehe

Kami juga melihat sekitar rumah&bergambar.

Berkumpul...

Menunggu fourwheeled datang. Hehe

JOm ke Kalimantan...hehe

Jalan yang menghubungkan Ba'kalalan to Long Midang di Indonesia mula dibuka sejak 2013. Perjalanan four-wheeled drives (4WD) dari Lawas menuju ke sempadan Indonesian town, mengambil masa around an hour's drive away from Buduk Nur.
Sebelum jalan yg menghubungkan Ba'kalalan dgn Long Midang ini dibuka, perjalanan penduduk kampung ke sana mengambil masa lebih kurang 8 jam sehingga 2 hari bergantung pd cuaca. Kini, destinasi tersebut boleh dicapai dalam tempoh 3 hingga 4 jam sahaja. ( A road that finally reaches Ba Kelalan: Click here dear )

Ketika search info mengenai Long Midang ini jg, sy mndapat sedikit maklumat berkenaan hal berkenaan, boleh klik pd link ini yer. ( Dark side to Ba kelalan - 'Mexico of Borneo' : click here dear )

Ini gambar kami berposing atas four-wheel (4-wheel) yer..Kanak2 riang tanpa mengira peringkat usia yer..huhuu

Kami perlu melepasi beberapa pondok pos pengawal..

Welcome to Indonesia...

View sekitar...

Singgah sebentar di Pos Imigrasi Krayan...

Kemudian, kami lunch di Arema, Long Bawan...

Ini dia antara menu-menu yang ditawarkan kepada para pelanggan yer..pilih2, jangan tak pilih..hehe

View sekitar..

Kemudian, kami berangkat pulang ke Malaysia...Sy membeli kasut getah sy di Long Bawan, nasib baik ada dijual di sini, berharga RM12 (M'sia RM7.00 sj tpi xmengapa asal ada kasut utk dipakai..hehe)..Syukur alhamdulillah. Glamour tu kasut getah...hahaha

Sebelah petang, kami menuju ke Ba'kalalan View Point diketuai oleh Gokang. Kawan2 yg join ialah Abg Zul, Hafiz, Dan, Leong, Efie&sy..Sewaktu nak trekking, hujan menyentuh bumi, kami mandi hujan sekejap..huhu

Yeahh, sudah sampai..View tak clear coz waktu kami mendaki, hujan turun..Kelihatan kabus menutupi view..huhu

Then, kami berjalan pulang ke Apple Lodge...

Sunset yg cantikk..

Tadaa...da habis utk part 1..Tungguuu...To be continue...Hehehe

NEXT:

PART 2 (CLICK HERE DEAR..)
PART 3 (CLICK HERE DEAR)
FINAL PART (CLICK HERE DEAR)