Thursday 5 December 2013

XPDC Chamah-Ulu Sepat (CUS) - Trex Legend_31 Oct until 5 Nov 2013

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Baru berpeluang nak update blog..kesibukan menyukarkan diri untuk up entry baru..Opss, tetiba terlalu formal laks..hehhe..Kali ini, sy ingin share entry mengenai XPDC mendaki Gunung Chamah dan Ulu Sepat pada 31 October 2013 hingga 5 November 2013 (6 hari 5 malam) yang lalu..Emm, hari ni 5 Dec 2013, ouchh..sudah sebulan berlalu nampaknya..Sekejapnya masa berlalu..Sy bersyukur berpeluang join dan dapat menimba ilmu serta menambah pengalaman baru. XPDC CUS kali ini adalah melalui trek lama @dikenali sebagai trek legend di mana jarak yang dilalui adalah sedikit jauh berbanding trek terbaru yang dilalui oleh para pendaki pada masa sekarang di mana lebih menjimatkan masa. Sekejap-sekejap, "sedikit jauh??"..Emm..camna sy nak ceritakan ek, try anda sendiri merasainya..huhuhu..Tipu la jikalau sy mengatakan tidak letih@penat@lelah..Sememangnya itu akn dirasai oleh semua para pendaki yg mendaki mana-mana gunung di mana-mana sahaja..Lumrah manusia mempunyai feeling merasai itu semua&ianya merupakan kenangan yg tidak mudah dilupakan selagi nyawa dikandung badan..cewahhh..hehhe

Perjalanan XPDC kami memakan masa 62 jam di mana jaraknya ialah 95.6KM (GPS, Garmin)..Keterangan detail mengenai perjalan kami adalah seperti di bawah:-

Day 1: 08 hour, 10.5 KM
Day 2: 14 hour, 21 KM
Day 3: 15 hour, 26 KM
Day 4: 07 hour, 10 KM
Day 5: 14 hour, 20 KM
Day 6: 04 hour, 8.1 KM

Kami semua terpaksa OT (Over Time) sehingga malam untuk memastikan kami mengikut jadual yg telah ditetapkan. Jam 11.00 malam seolah-olah seperti jam 11.00 pagi bagi kami kerana masih berjalan agar sampai on time ke kem untuk bermalam&berehat..Ditambah lagi dengan laluan/track/trail yang kami lalui kebanyakannya telah ditutupi&dihalang oleh pokok-pokok yang tumbang (balak besar) serta semak-samun. Hal ini kerana memandangkan laluan trek legend ini jarang dilalui oleh para pendaki.

Selain itu, apabila berjalan pada waktu malam di laluan yang dipenuhi dengan semak-samun yg banyak (perlu menebas dengan banyak sekali), pokok-pokok besar mahupun kecil tumbang, keadaan hujan dan sebagainya, ianya sedikit menyukarkan perjalanan kami. Berpandukan pengalaman abg guide&GPS, kami berjaya menemui jalan yang sepatutnya dilalui. Menurut abg guide, kebanyakan trip/xpdc yang dijalankan sebelum-sebelum ini adalah bermula di Kg Rekom di mana lebih menjimatkan masa&jarak, juga tidak sejauh trek legend. Sy bersama kawan-kawan sangat bersyukur kerana semuanya dipermudahkan oleh Allah S.W.T untuk sampai ke check point/kem tersebut. Syukur alhamdulillah, sy bersama kawan-kawan juga tidak menyangka akan menyambut tahun baru/Awal Muharram (kalendar Islam) di atas Gunung Ulu Sepat..Bersyukur sangat berpeluang merasai itu semua.

Sy akan sertakan sekali maklumat ini nanti..Seramai 10 orang pendaki termasuk guide yg menyertai XPDC iaitu merangkumi 6 boboy dan 4 gegirl. Antaranya ialah Abg Sham Castello (abg guide), Abg Zul, Abg Long, Apek, Nik, Abley, Kak Liza, Dayah, Efie&sy..Sebelum sy share gambar2 ketika XPDC ini, sy sertakan maklumat ringkas tentang Gunung Chamah dan Ulu Sepat. Sebelum itu, nak share 1 picture dengan anda semua.

Cantik kan?..hehe

For more information please visit this website:

Firstly, sy sertakan tentatif ringkas XPDC kali ini.

Disertakan jg maklumat mengenai perjalanan XPDC ini. Sy copy maklumat ini drp Fisol Khalib..

*31 October 2013 (Thursday)*
{Bandar Gerik - Pengkalan Trojan - Fort Kemar - Kg. Lerlar - Kem Relik -Kem Agas}

Pada malam 30 October 2013, kira-kira pada jam 11.00pm, kami semua bertolak ke Bandar Gerik dari LRT Gombak yg menjadi tempat pertemuan kami semua. Lebih kurang pada jam 5.00am (31 October 2013), kami sampai di Masjid Jamek, Gerik. Kami semua bersiap dan bersarapan di gerai berdekatan sebelum memulakan perjalanan.

Emm..entah la apa yang dibincangkan oleh mereka..

Gegirl yg join kali ini..

Ok, fine..meow comey nie pun nak berposing jugak..hehe

Selepas bersedia, kami semua mula bertolak menuju ke Pengkalan Trojan. Lebih kurang pada pukul 10.00am kami sampai di sana dan mendaftarkan diri di pondok polis berdekatan.

View sekitar Pengkalan Trojan..

Nampaknya jam menunjukkan pukul 10.20am..

Selepas mendaftarkan diri, kami semua mula berangkat dengan menaiki bot menuju ke Fort Kemar..

Setelah 1 jam lebih perjalanan menaiki bot, lebih kurang dalam pukul 12.00 t/hari kami sampai..

Perjalanan menaiki fordway juga mamakan masa 1 jam lebih..Kami mula memulakan perjalanan kami kira2 pada pukul 1 lebih..Sekarang bermulalah perjalanan kami..

Lunch time..

Berehat di Kem Relik...

Sedikit kebasahan keranan hujan turun dengan tiba-tiba..

Lebih kurang pada jam 9.00pm lebih sikit, kami selamat sampai ke Kem Agas..

Selepas dinner@supper, kami rehat..Zzzz..

*1 November 2013 (Friday)*
{Kem Agas - Puncak View - Kem Chenderik - Kem Sg.Retak (Kem Maggi) - Kem Maggi (Anak Peres -Kg Rekom}

Bermulalah hari kedua kami..Morninggg..

Seperti biasa, sesi bergambar bersama sign board kem.."Kem Agas"..hehe

Semua peserta bergambar bersama-sama..hehe

Selepas bersiap&berposing, kira-kira pada jam 9.15am kami meneruskan perjalanan menuju ke Kg Rekom (Perkampungan Orang Asli)..Perjalanan kami masih lagi tidak berapa dekat (jauh la maknanya..hehhe)..

Lebih kurang dalam pukul 10.00am, kami sampai di Puncak View. Menurut abg guide, puncak ini sangat rare coz jarang dijumpai..Pemandangan di Puncak View jelas menunjukkan jarak antara Gunung Chamah dan Ulu Sepat adalah "sedepa tangan" sahaja..Itu adalah jarak dari jauh..

Kemudian, kami meneruskan perjalanan...

Berehat sebentar di Kem Sempadan dan perjalanan diteruskan menuju ke Kem Maggi@Kem Sg. Retak..

Sampai ke Kem Maggi@Kem Sg. Retak lebih kurang pada jam 4.00pm. Selepas berehat lama sedikit, kami rush untuk sampai ke Kg Rekom..

Antara pokok balak yg sangat besar telah tumbang..Tiada laluan lain, kami terpaksa melalui melepasi pokok balak yg sangat besar tersebut..

Syukur alhamdulillah, kira-kira pada jam 1.00am, kami sampai di Kg Rekom di mana terletaknya chalet kami..hehhe

Sesi memasak reramai sambil bercerita dalam chalet indah kami..Sangat best..Hehehe
Chalet tersebut hanya dibina dengan menggunakan buluh-buluh..Sangat kreatif..

Selepas dinner@supper, kami rehat..Zzzz...

*2 November 2013 (Saturday)*
{Kg Rekom - Kem Pakma - Kem Tengah -Kem Tongkat Ali - Puncak Chamah}

Hari ketiga kami...huhu..
Pendakian kami ke Gunung Chamah diketuai oleh Mr Argon..Guide di Kg Rekom..

COmey kan rabbit niee...hehhe

Berposing sebelum memulakan perjalanan..

Berehat sebentar di Kem Tongkat Ali..

Anak Chamah..

Syukur alhamdulillah, kira-kira pada jam 5 petang kami sampai dipuncak Chamah. Kami sampai sedikit lewat disebabkan kami sedikit terlambat memulakan perjalanan..Selepas 1 jam bergambar&berposing, kami berjalan turun ke Kg Rekom..

Gambar berdua di sebelah kanan&berbaju kuning adalah Mr Argon, guide kami..

Kira-kira jam 12 tengah malam lebih, kami sampai ke Kg Rekom..Nampaknya, penurunan lebih mencabar berbanding pendakian ke Puncak Chamah.Ditambah lagi dengan hujan, keadaan licin, sememangnya perlu berhati-hati..Selepas supper@dinner, kami berehat..Zzzzz..

*3 November 2013 (Sunday)*
{Kg Rekom - Kem Maggi}

Hari keempat...huhu..Morningg again..
Perjalanan kami pada hari keempat ini menuju ke kem Maggi@Kem Sg Retak di mana di sanalah kami akan bermalam&berehat..

Jelas dapat dilihat, seni binaan chalet kami..Kreatif..

Berehat sebentar di Kem Anak Peres..Di sini tiada sign board, jadi, kena ingat-ingat sendiri..hehhe

Syukur, kira-kira jam 4.00pm lebih-lebih sikit, kami sampi di Kem Maggi@Sg Retak..

Sudah makan&bercerita vs lepak..Night...Zzzzz...

*4 November 2013 (Monday)*
{Kem Sg.Retak (Kem Maggi) - Kem Sempadan - Puncak Orchid - Kem Sg. Lepir - Puncak Ulu Sepat - Sg Lenweng}

Good morningg....Hari Kelima..sekejap sahaja sudah lima hari perjalanan kami..Sekarang, kami menuju ke Puncak Ulu Sepat..Kami akan bermalam di Sg Lenweng..

Berehat di kem Sempadan..Nampaknya, 2 kali kami melalui Kem Sempadan ini..hehhe
 Bersemangat betul abang2 di belakang hendak mengambil gambar melompat...hohoho

Selepas berehat sebentar, kai menuju ke Puncak View..Lebih kurang 11.00am lebih, kami sampai..

Kemudian kami menuju ke Kem Orchid..Kami akan lunch di sana..

Selepas lunch, kami menuju ke Sg Lepir..Perjalanan menuju ke Puncak Ulu Sepat menampakkan kami dalam suasana "The Lord of The Ring"@Mossy Forest..Subhanallah, sangatt cantik view tersebut...

Sampai di Kem Sg Lepir jam 2.30pm lebih-lebih sikit..heheh..Berehat sebentar...

Menuju ke Puncak Ulu Sepat..Kami semua berkumpul di Kem Junction sebelum menuju ke Puncak Ulu Sepat di mana kami akan free body ke puncak..Menurut Abg Sham, Kem Junction ini adalah Simpang Ulu Sepat - Sg Lanweng...Kira-kira pada jam 5.30pm, Abg Sham sudah berada di sempadan itu. Lebih kurang pada jam 6.00pm lebih, kami menuju ke puncak Ulu Sepat. Lebih kurang 15 minit perjalanan ke puncak menurut Abg Sham..Emm, tapi rasanya lebih sikit kot coz dengan keadaan yang sangatt berlumpur&berlecak sampai paras lutut..Kaki sy pun turut tenggelam, memang menakutkan..nasib baik dapat tarik secara perlahan-lahan..fuhhh

Syukur alhamdulillah, sampaiii ke Puncak Ulu Sepat...

Kami menyambuat awal tahun/awal Muharram (kalendar Islam) di Puncak Ulu Sepat..Cg Nik mengetuai bacaan doa awal tahun..Rasa sangat bertuah berpeluang merasai menyambut tahun baru atas gunung..Kemudian, kami meneruskan perjalanan menuju ke Sg Lenweng..

Kira-kira jam 11.00pm juga kami sampai di Kem Sg Lenweng...Semua sememangnya kepenatan, tidak dapat dinafikan...huhu..

Lepas supper@dinner, kami meneruskan aktiviti lepak&bercerita + teka teki..hahha..then, Zzzzz

*5 November 2013 (Friday)*
{Kem Sg. Lenweng - Kg Rantau - Jeti Fort Kemar - Bandar Gerik}

Hari keenam iaitu hari terakhir..Yeayy..hehhe..Morningggg for the last day..huhu

Dalam 10 minit perjalanan dari Kem Sg Lenweng, kami terserempak dengan Pak Cik yang tinggal di perkampungan asli berdekatan..Kami mendermakan sedikit barang-barang asas kepada beliau untuk diagihkan kepada orang-orang kampung yang lain..

Awww..berpegang-pegangan tangan tuee Dayah&Efie..tetiba I rasa jelezz r pulak..hahha

Kira-kira pada jam 2.30pm, kami sampai di Kg Rantau..

Adik-adik yg suka berposing..

Adik-adik ini juga suka makan coklat..

Bergambar dengan adik-adik comel..

Kami sedang menaiki fordway menuju untuk menaiki bot..Kami sudah mahu pulang..hehhe

Byeee...On the way balik dengan menaiki bot ke Pengkalan Trojan..hehehe

Sy sertakan sekali video yg dibuat khas oleh Fisol Khalib untuk XPDC kami..huhu

Trans Chamah-Ulu Sepat Trek Lagenda Nov'13 (HD)

Selepas bersiap membersihkan diri, kami semua sambung lepak di KFC, Gerik..Hehe

Kemudian, kami semua pulang ke KL..

XPDC ini merupakan salah satu kenangan yang akan sy ingati sampai bila2..Terlalu banyak ilmu yg dipelajari..Dapat mengenali semua kawan baru&sporting..Panjang umur jumpa lagi..TQ kepada sume yg terlibat..Mohon Maaf jikalau ada salah silap..Byee..

*Alamak, sudah pukul 04.06am...