Sunday 2 June 2013

XPDC Reverse Trans Tok Nenek- Bubu- Yong Yap (1-4 Mei 2013)_ Part 2

Assalamualaikum dan salam satu Malaysia..

Entry kali ini adalah sambungan daripada entry sebelum ini iaitu XPDC Reverse Trans Tok Nenek- Bubu- Yong Yap (1-4 Mei 2013)_ Part 1... Entry ini adalah XPDC yd sama, Part 2..

Third Day;Hari Ketiga (3 Mei 2013)

Kira-kira sekitar pukul 12.00 tengah malam, kami sampai di Kem Lopak Air dan berehat.. Keesokan harinya, kami meneruskan perjalanan ke Puncak Bubu..

Kami meneruskan perjalanan menuju ke Puncak Bubu..Gambar-gambar di bawah menunjukkan track/laluan yang perlu dilalui..

-Photo courtesy of Wan Muhd Muhsin-

-Photo courtesy of Shahrizal Zamri-

-Photo courtesy of Leong Kok Weng-

-Photo courtesy of Amiey Batrisya-

Kemudian, kami semua selamat sampai di puncak Bubu..yeayy..syukur alhamdulillah..
Posingg timee..hohoho

woww;;kasut kami sangatt bersihh..hehhe

Gambar di atas, sebelah kiri menunjukkan Nurul sedang menyapu ubat pada mata Abg Bob..Coz malam sebelumnya, dalam perjalanan ke Kem Lopak Air, terdapat serangga yang menggigit mata Abg Bob..

Selepas penat berposing sakan, perut kami berbunyi menandakan kami sangat lapar..So, kami memasak maggie...Sy sertakan sekali video iklan maggie..hohoho

Ketika kami sedang khusyuk memasak maggie coz kelaparan, hujan turun dengan lebatnya...Selepas memasang fly, kami semua berteduh di bawah fly dan sambung makan maggie lagii...Tetiba dirasakan maggie tersebut sangatt nikmatt, lebih sedap daripada ayam KFC, McD dan apa-apa sahaja...hehhehehe
Then, sy juga sempat merasa minuman air mineral semula jadi iaitu air hujan yang freshh..sangat menyegarkan, kami mengelarkannya, "Natural Mineral Water Spritzer"..huhuhuh

Selepas itu, kami meneruskan perjalanan walaupun hujan masih rintik-rintik..
Then, kami take 5...Pemandangan sekitar sangat indah dan cantik walaupun dalam keadaan berkabus...

Kami juga sempat berposing berlatar belakangkan pemandangan Puncak Yong Yap...
Destinasi seterusnya adalah ke Simpang Yong Yap...Pada waktu ini, cuaca sangat sejuk, jikalau berhenti rehat walau 3 minit, sangat sejuk...fuhhh...

Kami pun sampai di Simpang Yong Yap..Tapii perut kami masih berbunyi-bunyi coz kelaparan..hohoo
So, kami makan makanan yang ada buat sementara waktu..hehehhe

Kemudian, selepas semua bersedia, kami pun meneruskan pendakian ke puncak Yong Yap yang mengambil masa kira-kira 35 minit sehingga 45 minit untuk naik dan 35 hingga 45 minit turun...Untuk mendaki ke puncak Yong Yap, kami tidak perlu membawa beg, juz free body dan terpenting memakai pakaian bersesuaian coz suhu sangat dan teramattt sejukk...fuhh

Yeayyy..Akhirnyaa..da sampaiii...hehehhe..
Syukur alhamdulillah...

Posingg timeee...hhehe

Fourth Day;Hari Keempat (4 Mei 2013)

Selepas turun daripada puncak Yong Yap...Kami semua dinner sama-sama...Then, sekitar jam 3.00 am kami meneruskan perjalanan menuju ke Kem Sungai Y Kecil...Keadaan cuaca yang teramat sejuk tidak membenarkan kami bermalam di Simpang Yong Yap..
Berpaksikan semangat yang gigih, kami meneruskan perjalanan sepanjang malam...Kami juga berehat sebentar di Kem Balak Pecah dan meneruskan kembali perjalanan...Kira-kira sekitar jam 5.30am, kami selamat sampai di Kem Sungai Y Kecil...
Kami semua berehat...Zzzzzzzz.....

Leong sedang memasak sayur goreng...hehhe
*Kami bekerjasama memotong sayur dan bahan-bahan terlibat untuk memasak..sangat menyeronokkan..huhu

Then, kami semua breakfast sebelum meneruskan perjalanan pulang...hhehe

Kami meneruskan perjalanan dan berehat sebentar di Kem Agas..Seriously, banyakk agas di kawasan ini..Agas juga banyak terdapat di Kem Sungai Y Kecil...

*Bagi para pendaki yang hendak mendaki di Tok Nenek-Buibu-Yong Yap, bersiap sedia dengan agas yang banyak..Bawalah ubat-ubatan yang sepatutnya bagi mengurangkan gigitan agas yang amat berbisa...Coz ianya sangat gatal dan akan meninggalkan parut yang mengambil masa yang agak lama untuk hilang...Be careful..

Then take 5 di Kem Tiada Nama..

Perjalanan diteruskan lagi..
Selepas Kem Tiada Nama, terdapat lebih daripada 10 sungai yang perlu diharungi..Memang mencabar..

Then, kira-kira dalam pukul 6.30pm, kami sampai..Abg Bob, Abg Razzuwan sampai sebelum kami coz ingin mengejar 4WD..Selepas itu diikuti Din dan Abg Hairi...Hehhehe

Sampai saja, kami pun lepak-lepak di tepian sungai Tea Tarik..Ruginyerr xdapat minum coz terseliur pula melihat air sungai itu seakan-akan tea ice..hohoho

Kemudian, kami bergambar beramai-ramai sementara menunggu 4WD sampai..hehhe

Syukur Alhamdulillah, semuanya berjalan lancar.. Semua peserta sangat hebat2 belaka...Setelah beberapa kali cancel trip ke Gunung Tok Nenek-Bubu-Yong Yap, akhirnya dengan izin Allah S.W.T, berpeluang juga mendaki di sini dan dapat melihat keindahan ciptaanNya..Subhanallah...Sukar digambarkan dengan kata-kata...Sangat menyenangkan melihat keindahan itu dan dapat menghirup udara di dalam hutan yang cukup segar sekali serta dapat mandi air sungai/terjun..hoho

Saya juga bersyukur, berpeluang mengenali dengan semua kawan-kawan yang sangat sporting morting geteww...Mohon maaf juga di atas segala kesilapan...

Tq kepada semua yang terlibat, dan banyak juga perkara baru yang dipelajari..Masih terlalu banyak perkara yang perlu dipelajari..Tq for everything...
Tq too for the nice pictures...Panjang umur jumpa lagi semua...

-Tamat untuk entry kali ini-