Thursday 19 May 2016

TRAVEL LOG: BEIJING - 30/4/2016-4/5/2016 (5D 4N) FINAL PART (NIU JIE MOSQUE&LAMA TEMPLE)

Entry ini merupakan Final Part bagi pengembaraan singkat kami ke Beijing..

3/5/2016 (Tuesday)
i) Niu Jie Mosque (Changchunjie Station: Subway Line No.2); Exit C1&walk
 about 1.5KM..
Route: (Tiantandongmen Station; Subway Line No.5) exchange to line 2 (Chongwenmen Station; Subway Line No.2) to (Changchunjie Station: Subway Line No.2); Exit C1 & walk about 1.5KM..

Short video that I created.. Niu Jie Mosque&Lama Temple, Beijing, China...

HOW TO GO TO NIU JIE MOSQUE???

Kindly visit this website for more information: https://www.travelchinaguide.com/attraction/beijing/niujie.htm (Click here)

When you arrived at Changchunjie Station: Subway Line No.2); take the Exit C1. You can see this view from the outside of the Changchunjie Station (Photo 1). Please cross the road&keep right.
 Photo 1: View from the outside of Changchunjie Station: Subway Line No.2); Exit C1.
 Photo 2: From this side, you can see the Changchunjie Station.
 Photo 3: After you cross the road, you will see this signboard. Then, walk about 1.5KM, the Niu Jie Mosque is from your left side.

Kindly watch this video as the direction to Niu Jie Mosque..

Pada hari keempat kami di Beijing, tempat-tempat kunjungan kami ialah Niu Jie Mosque&Lama Temple. Sekitar jam 10:15am kami mula meneruskan perjalanan kami dari hotel. Pada jam 11:45am sampai di Changchunjie Station. Ketika itu terkial-kial hendak mengambil route mana kerana direction yang diberikan dalam internet, "Changchunjie Station: Subway Line No.2; Exit C1 & walk about 1.5KM"..So, solution??, bertanya orang sekitar dengan menununjukkan gambar Niu Jie Mosque. Saya telah jelaskan route yang perlu diambil ketika sampai di Changchunjie Station sebelum ini. Anda boleh rujuk direction tersebut. Sepanjang perjalanan untuk sampai ke Niu Jie Mosque, terdapat banyak kedai yang menjual buah-buahan segar&harganya berpatutan. Kami membeli Strawberry & Cherry segar..Ianya sebagai bekalan ketika kami sampai di Niu Jie Mosque.

Tadaaa...Bestt sangatt..hehe

Sebagai permulaan saya sertakan gambar-gambar sekitar Niu Jie Mosque. Unique sangat binaan masjid Niu Jie ini...
Bahagian hadapan masjid ketika anda sampai di masjid ini tapi ini bukan pagar untuk enter. Pintu masuk terletak di hadapan anda sekitar 1 minit sahaja perjalanan..

Ini pintu masuk ke masjid..

Disertakan juga waktu-waktu solat di Beijing, China..
Ini merupakan map sekitar Niu Jie mosque

Ini merupakan tempat solat bahagian lelaki..Melalui pemerhatian saya, azan akan dilaungkan di hadapan pintu berkenaan. Azan dilaungkan tanpa mic..

Bahagian dalam tempat solat lelaki.

Ini pula bahgian solat wanita..

Bahagian dalam solat wanita..

Kami bergambar dengan pelawat dari China juga. Mereka sangat friendly..

Muzium Niu Jie

Dinding yang begitu unique...

Sekitar jam 2:45pm kami mula menuju ke tempat kunjungan kami seterusnya iaitu Lama Temple. Sepanjang perjalanan, saya sempat mengambil gambar yang cantik ini..
View cantik
Beautiful view...From Niu Jie Mosque, Beijing, China to Changchunjie Station..

Kami berhenti rehat di taman yang terdapat di sana serta lunch berbekalkan roti sandwich. Selepas itu kami meneruskan perjalanan ke Changchungjie Station. Kami sampai di stesen berkenaan sekitar jam 3.40pm..

YONGHEGONG LAMA TEMPLE

Tempat seterusnya yang sempat dikunjungi...Bayaran sekitar CNY25 Yuan..Saya sertakan gambar-gambar sekitar..

ii) Yonghegong Lama Temple (Yonghegong Lama Temple; Subway Line No. 5)
Route: (Changchunjie Station: Subway Line No.2) exchange to line 2 (Chongwenmen Station; Subway Line No.2) to (Yonghegong Lama Temple; Subway Line No. 5).

View sebelum sampai di pintu gerbang temple

Jam 5.30 petang kami semua diminta keluar dari kawasan temple kerana waktu melawat sudah tamat..

Kami juga berkunjung ke Silk Market tapi barangan yang dijual di market berkenaan mahal. So, kami menyinggah sebentar sahaja dan kemudian pulang ke hotel. Kami sampai ke hotel sekitar jam 9.00pm..
4/5/2016 (Wednesday)
Beijing Tianyi Small Commodities Wholesale Market, Funchengmenwai Dajie, Beijing (Yonghegong Lama Temple Station: Subway Line No. 5; East Gate)
Route: (Tiantandongmen Station; Subway Line No.5) exchange to line 2 (Chongwenmen Station; Subway Line No.2) to (Yonghegong Lama Temple Station: Subway Line No. 5; East Gate).

Hari terakhir di Beijing...Saya mendapat info untuk berkunjung di sini melalui internet juga.. Disarankan datang ke sini jikalau hendak membeli barang secara pukal/banyak dengan harga berpatutan. Kami buat tawaf di setiap aras yang terdapat di bangunan in. Sangat besar&berjam lamanya mengambil masa. Tempat terakhir kami di Beijing berakhir di Beijing Tianyi Small Commodities Wholesale Market.. Tidak sempat hendak melawat di tempat lain lagi kerana jam sudah menunjukkan pada pukul 7.00pm ketika kami sedang menunggu train untuk pulang ke hotel. Nampaknya pengembaraan ke Beijing selama 5 hari tidak mencukupi..Hehehe

Direction: Apabila anda sampai di Yonghegong Lama Temple Station: Subway Line No. 5; East Gate, keluar sahaja dari station, pastikan anda ambil sebelah kanan anda&berjalan terus sehingga jumpa jejantas. Naik jejantas berkenaan, ambil pukul 12.00/straight. Selepas turun dari jejantas berkenaan, 10 minit perjalanan sampai di market berkenaan.

Sedikit info tentang market ini..

Perjalanan ke market ini lebih kurang 20-25 minit, bukan 10 minit seperti dinyatakan dalam sumber di atas yer. Jikalau anda berlari mungkin sekitar 10 minit sudah sampai..Hehhe

For more info, kindly visit this website: http://www.tour-beijing.com/blog/beijing-travel/top-10-beijing-markets

Sekitar 6.00pm kami berjalan menuju ke Yonghegong Lama Temple Station. Sebelum itu, kami sempat singgah mall yang terdapat di sana, sekadar melihat-lihat. Sekitar jam 7:40pm kami menunggu train untuk pulang ke hotel. View station subway ditunjukkan dalam gambar di bawah..
Gambar ini pula menunjukkan kami berada di Dongzhimen Station pada jam 9:48PM. Menunggu train sampai untuk ke Beijing Airport. Pastikan anda turun di Terminal 2 untuk departure. Tiket ke Beijing Airport, CNY25Yuan sahaja.
Sekitar gambar dalam train/Airport Express..Muka keletihan nampaknya..Hehehe
Sampai di Beijing Airport. Gambar sekitar Airport...

5/5/2016 (Thursday)
Sudah masuk hari baru nampaknya iatu 5/5/2016. Ketika gambar ini diambil, jam menunjukkan pada pukul 12:29AM. Selepas check in, kami menunggu untuk Immigration Inspection pula.

Satu peringatan buat semua juga, adalah lebih baik anda semua check in secara online sebelum berangkat ke Beijing. Maksud saya online check in untuk waktu pulang ke Malaysia (Beijing to Kuala Lumpur) beserta luggage. Hal ini kerana, jikalau anda check in di kaunter ketika hendak pulang ke Malaysia, terdapat luggage, anda akan dicaj mahal dengan harga asal. Ketika di kaunter Beijing Airport, 15KG bersamaan CNY300Yuan. Mahal betull!!!..Harga berbeza jikalau online check in. So, Online check in vs luggage sebelum berangkat pulang yer. Ianya untuk penjimatan buat diri sendiri juga.

15KG=CNY300Yuan=RM187.50

So, buatlah keputusan bijak..Hehhe
Tiket pulang ke Malaysia
Sekitar Airport
Byeee Beijing...Picture di sebelah kanan adalah ketika kami masih berada dalam flight, jam menunjukkan pada pukul 5:52AM..

Itulah sahaja sedikit penceritaan mengenai pengembaraan singkat kami berdua di mainland of China, Beijing.. Hopefully, maklumat yang saya sharing sedikit sebanyak dapat memberi gambaran ringkas serta dapat membantu anda apabila hendak berkunjung ke Beijing..