My FaCeBoOk PaGe..^^v

Monday, 14 November 2011

Gunung Nuang...11.11.2011 - 13.11.2011

Hari Pertama (11.11.2011)

Pada tanggal 11.11.2011, saya mendapat peluang keemasan join program UPSM UKM mendaki Gunung Nuang, Hulu Langat, Selangor...Saya happy giler bila dpt join...tq sgt2 kpd mereka y mmbenarkn sy join n sy amat mghargainya..

Sebelum bertolak, kami berkumpul di Pusanika dulu n sy rasa malu n segan sgt2 cz xkenal dgn semua lagi n hanya kenal beberapa orang jew seperti Apiz, Mimi, Akmal, n Maz jew, yang lain2 belum kenal lagi....Kemudian, kami dibahagikan kepada beberapa kumpulan, sy berada dlm kum 4..kami terdiri daripada 4 boys y handsome n 5 girls y cantik2..hahahha....Antara ahli kumpulan kami ialah Rizal, Afzan, Zul, Shafiq, Ika, Bi, Aishah, Tim, n sy sendiri...

Kami bertolak dari UKM kira-kira pukul 3pm, kalu xsilap r cz happy punya pasal sampai jam pun xtgk da...huhu
Selepas beberapa jam kemudian..emm, bebarapa jam kew ek,..emm...biar r, tapi y pasti kira-kira dalam pukul 4.30 pm lebih2 sikit, kami sampai di base camp Gunung Nuang..Kami semua solat Asar dahulu, then berkumpul...selepas warming up sikit, kami pun memulakan perjalanan kami ke puncak Gunung Nuang..
ohhhh  yeahhhh..Gunung Nuang, wait for me....huhu


Kami membaca doa sebelum memulakan pendakian ..


Sebelum sampai ke Kem Lolo, kami perlu melalui 5 pondok utama...


Inilah abg2 guide y baik n handsome2..huhuhu
Dari iri, Abg Ameng@Amir, Abg Juzi, n Abg Ijan ...

Kami berehat sebentar bersama kit kat..hahha..joke jew...
Ini adalah antara 5 pondok yang perlu kami lalui sebelum sampai ke Kem Lolo..Xsilap saya ini pondok kedua...huhu


Posing dulu bagi menghilangkan keletihan...huhu
Dari kiri Apiz, sy, Mas n lain2...

Sy n Mas..

Sy n Apiz...




Dari kanan Hadi, Ahmad, n sy..huhu





Kepenatan..^^v

Kira-kira pukul 7pm kami berhenti sebentar bagi menghormati waktu maghrib...kira2 7.30pm lebih2 sikit, kami pun meneruskan perjalanan kami ke Kem Lolo...Kemudian kami pun sampai ke Kem Lolo...Khemah pun didirikan n kami bersiap sedia untuk memulakan rancangan memasak kami iaitu roti dicicah dengan Sup Campbell's n air coklat yang cukup panas...kami xmasak nasi pun pada malam pertama coz xsempat n kami semua keletihan..apa yang terfikir ialah nak tido jew..kami makan dalam pukul 11pm lebih jugak..then kami pun tido...tapi memang best r, nikmat sgt2 makan roti cicah dgn sup tu..lapar katakan...huhu

Hari Kedua (12.11.2011) 

Kira-kira pukul 5am, kami semua bangun untuk menyiapkan sarapan kerana kami akan meneruskan pendakian menuju ke puncak Gunung Nuang...Kami berkumpul dahulu n warming up sikit n meneruskan pendakian kami...Sebelum tu, snap picture banyak2 dulu..hahhaha


Ini adalah ahli kumpulan kami...
Dari belakang sebelah kiri ialah Zul, Aishah, sy, Ika, Tim, Rizal...Dari depan sebelah kiri ialah Afzan n Syafiq...


Posing lagi..hahhahah



Dari kiri, Zul, Shafiq, Rizal n Afzan...merekalah jejaka handsome group 4...huhu

Dari kiri, Aishah, Tim, n sy..hahahaha

Memang semangat tul berposing ni...hahahha










Selepas bersarapan n bersiap, kami semua bertolak ke Kem Pacat kira-kira dalam pukul 8.30am...Sy pun tertanya2 kenapa di namakan Kem Pacat, n sy pun tanya abg Amir iaitu salah seorang abg guide kami...Beliau mengatakan bahawa, xdaa pacat pun, jz sekadar nama jew..Abg Amir menambah lagi, jikalau dahulu memang banyak pacat tapi kini xda banyak sangat cz kawasan tersebut telah mula dibangunkan bagi laluan pendaki2...emmm, rupa2nya begitu citernyerrr...huhu

POsing dulu....on de way ke Kem Pacat...huhu

Kem Pacat..rehat duluuuuu...huhuhu



 
 wajah sahabat-sahabatku yang cukup kepenatan tapi yang penting posingggg jangan x posinggg...huhuhu


yeahhh..bergambar dengan sign board "kem pacat" n diapit jejaka2 handsome malaya..hahahha

Fuhhh, kabusss...tanda-tanda hujan mahu turun ni...emmmm

Alamak...kasutku...nasib baik RM6.90 jew....hahhahaha
Pacat ni da gemuk n kekeyangan sangat ni...darah siapalah y dihisapnya...halal r kan cz kesian jugak kat pacat, dia dapat hidup 3 hari jew n lagipun dia hisap darah kotor jew...







Kira-kira pukul 12.50 tengah hari kami berjaya menawan Gunung Nuang..yeahhhhh....go go...
suasananya amat sejuk sekali, ditambah lagi dengan hujan..fuhhh...memang beku kami di atas sana....Ketika sampai di puncak, kami turut bertembung dengan group lain yang turut berjaya menawan Gunung Nuang...bila sudah sampai, apa lagi, wajib tuuu ambik gambar....hahahha

Dari belakang sebelah kiri ialah Riza n Shukrie.
Di hadapan dari kiri ialah Faiz, Adi (baju hijau), Hadi (baju putih), n sy...huhuu

ohh yeahhhhhh.....^^v




emmmm...xda pencahayaan pulak.....

Alamak..terlebih over pulak pencahayaan ni..xnampak muka pulak...
emm, xpa2, ini menunjukkan wajah kami cukup bersinar yang menggambarkan kegembiraan kami coz berjaya juga sampai ke puncak Gunung Nuang....huhuhu
Pemandangan yang cukup indah ketika hujan..Abg Amir, abg guider memberitahu bahawa kami amat bertuah berpeluang melihat pemandangan ini cz ianya hanya dapat dilihat pada waktu pagi n hujan jew..jadi kami dapat lihat pada waktu hujan..memang comey n indahhhh...
angin yang bertiup cukup dingin n menyegarkan....fuhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh



Tupai yang jinak n kelaparan..Adi memberikan coklat kepada tupai yang comey ini..ikutkan hati nak pegang n bergambar dgn tupai ni tapi takut digigit..huhu

yeahhh, Adi berjaya memberikan coklat kepada tupai y cuteee...kecik tul tangan tupai ni..geramnyerrrrrr.......huhu

Memang tupai yang cukup jinak..huhu

yeahhh...ready???...
posing lagiii...hahahhaha


Makan roti, makan jugak tapi posing penting lagi tuuuu...kenangannn...huhuhu

Memang tul2 kelaparan ni..huhuhu

Sejukkkkkkkkkkkkkkkkkkk.....
(paling lawaknyerrr, dua biji jerawat tumbuh pulak....sejuk camtu sekali....hahahhhaahhaha
tapi bila da turun ke kem Lolo n siap bersihkan diri, ianya kecut semula....memang lawakkk r...hahahhhaha)


haaaaa, ini adalah pemandangan ketika waktu tidak hujan...memang cantikkkkkkkkkk.....









Bena yang ditunggu-tunggu..posinggggg.....hahhahahahha
tapiiii, xnampak r tulisan kat bena tu, xpa2, janji ada bena n ley posingggg...hahahahhaha

Posing lagi sebelum bertolak pulang...huhuhu...

Selepas puas bergambar, makan, n berehat di atas puncak Gunung Nuang, kami pun mula berangkat pulang ke Kem Lolo..Kira-kira pukul 2.30pm kami bertolak balik ke Kem Lolo...

Akibat hujan, jalan yang kami lalui semakin mencabar n licin teramat sangat...xtau la berapa kali sy jatuh tersungkur...bukan sy jew, geng2 lain pun turut mengalami nasib y sama, pelbagai gaya ketika jatuh seperti gaya superman, silat gayung, karate, shuffle, n macam2 lagi..kelakar pulak apabila teringat kembali...asal jangan seluar terkoyak sudah...hahahhaha

Sebenarnya, apabila jatuh sebegitu rupa n bukan sekali tetapi banyak kali sedikit sebanyak telah menyedarkan sy jugak bahawa, dalam hidup ini kita akan selalu jatuh jugak....tiada y mudah untuk mencapai sesuatu, asyik gagal, jatuh n macam2..itulah hidup, tapi satu jew, jangan sesekali give up...usaha n usaha n pasti berjaya....Allah S.W.T sentiasa di sisi kita n yakinlah dgn kekuasaanNya...

Kira-kira pukul 5.50pm, kami selamat sampai ke Kem Lolo..apalagi, terjun dalam air sungai..waaa...best tul mandi....huhuhu...
Namun begitu, terdapat juga sahabat2 kami yang xsampai lagi, n kami yang sudah selamat sampai ke Kem Lolo teramat risau...last group sampai kira-kira pukul 11pm...syukur alhamdulillah....walau tidak tergambar di wajah bahawa sy n semua rakan-rakan tidak risau, tapi dalam hati kami, hanya Allah sahaja yang tahu n dada kami bagaikan nak pecah coz risaukan mereka semua....apabila tahu mereka sudah selamat sampai, kami semua bersyukur sangat...

Hari Ketiga (13.11.2011)

Selepas bersiap n mengemas apa yang patut, kami pun berangkat pulang..kira-kira jam 1.30 tengah hari, kami berangakat pulang ke UKM....berakhirlah pendakian kami tapi, pendakian kami dalam meneruskan kehidupan ini belum berakhir n masih panjang..program sebegini sedikit sebnyak menguatkan lagi semangat kami untuk meneruskan perjuangan dalam hidup n cemerlang dalam semua perkara.. Insyaallah..



2 comments:

  1. pengalaman yang sangat menarek kan...akak mmg sporting :)

    ReplyDelete
  2. huhu..sysporting base2 jew...y pnting enjoy...huhu

    sume sporting2 jugak...windu sume..huhu

    memang memenatkan...tapi ianya memang best kan?..
    ianya pengalaman y xdpt kita beli kat pasar malam, pasar gelap, pasar payang atau mana2 jew...huhuhu

    ianya xkan mudah dilupakan walau da bertahun2...knagna ini confirm sntiasa segar lam fikiran kita..percayalah....huhuhu

    ReplyDelete